tisdag 6 april 2010

Nästan ALLA kan skaffa barn…

Veckans bloggdebatt handlar om hur man ger barnen bästa tänkbara start i livet…

Barn är olika precis som vi vuxna ärolika! Hur man ger ett litet barn den bästa tänkbara start i livet kan skilja sig en del men att en trygg familj är gemensamt för alla barn kan jag ganska säkert säga utan att jag får allt för många kommentarer som tycker det motsatta…

För egen del kan jag säga att jag hade en trygg familj där jag fick växa upp i. Jag har inte fått allt serverat och klart på ett silverfat utan fått kämpa och lära mig saker själv. Mina föräldrar fanns alltid där för mig oavsett om jag lyckades eller ej. När jag lyckades fick jag en sån där ”duktig” dunk i ryggen och om jag gjorde en ”groda” så talade dem om för mig hur jag skulle undvika en likadan i fortsättningen.

Många barn idag har föräldrar som inte har tillräckligt med tid över för att vara den där viktiga förebilden. Det är ju så enkelt att ge barnet en tjuga för att springa ner till ICA och köpa godis, så man får en timma ifred… Jag hade inte sådana föräldrar tack och lov. I och för sig så jobbade mina föräldrar mycket och på olika tider så jag fick ta hand om mina yngre systrar och laga mat vissa dagar när varken mor eller far var hemma. Hur många tioåringar kan steka kött och koka potatis idag?

Alla barn har en förebild. Är det inte mamma eller pappa så är det storebror, storasyster eller någon annan i ens närhet. När barnen blir större så hittar de förebilder lite längre bort än inom familjen. Det är just här det kan gå fel för barnet, när det börjar leta förebilder utanför familjen. Om inte mamma, pappa, storebror eller storasyster varit ”bra” förebilder så letar det barnet på ”fel” ställen efter den nya förebilden. Det är oftast här som problemet uppdagas och samhället blir inkopplat för att lösa problemet. Då för sent enligt mig…

ALLA kan skaffa barn. Nästan alla. Men ALLA kan inte skaffa körkort. Heroinister, narkomaner, mördare och alkoholister kan skaffa barn men inte ta körkort. Ett körkort krävs lite fokus i dagens samhälle, man måste vara nykter och ha bra syn "typ". Jag läste i en undersökning för ett år sen att över 70 barn dör i Storbritannien varje år, p.g.a psykiskt sjuka föräldrar. Som dödar dem på något sätt, eller överger dem. Så JAG tycker att man borde skriva på ett intyg innan man skaffar barn, missförstå mig inte nu. Ett intyg som bekräftar att man i nuläget inte tar droger, "dricker måttligt" och att man inte är psykiskt sjuk och är kapabel till att ta hand om ett barn. Jag hade ju inte funnits om det funnits sådana intyg. Det gör inget, hellre det och jag kanske haft en "normal" uppväxt.” Källa: Jackie Ferm’s blogg.

Hur många ”Jackie” finns i Sverige?

Marko Pekkanen

1 kommentar:

  1. Alla är välkomna i debatten, det stämmer bra. Så det är trevligt att du gör det! Kul!

    SvaraRadera