onsdag 9 juni 2010

Ja, vem ska man tro på?!

Vem ska man tro , tro , tro när, tro när allt är här sjöng en psykedelisk popstjärna i mitten på åttiotalet…
Jag går i liknande tankar och funderar hur det kommer att bli i höst om de rödgröna vinner valet och vi får en finansminister som vill sänka skatten för fotbollsproffsen?! Den bollsparkande miljonären får mer pengar i plånboken och skatten för de med låga löner höjs, eller vaddå?!
Sedan skriver media att finansminister Borg bluffar och mörkar siffrorna… Jag frågar mig själv vilket som är bäst; En girig kommunist eller en bluffande moderat ”arbetarpartist”?! Det svaret kunde man höra på ”Vi i femman”: ”På A svarar vi Gustav Wasa och på B vet ej!”

Vidare undrar jag om politikerna i Laxå räknar med en regnig sommar eftersom polisstationen kommer att vara stängd hela semestern?! Vanligtvis ökar brotten under sommarmånaderna men polisen ska väl också ha en välförtjänt semester efter alla bälteskontroller de utfört…

Ett annat hyper-känsligt-så-här-inför-valet-diskussionsämne är skolans vara eller inte! Vad vi i Laxåpartiet tycker i den frågan låter jag vara osagt men tänker ändå i demokratins tecken lätta mitt eget starka hjärta i den frågan…
Det hade nog varit både enklare och billigare att renovera Snödroppen och fortsätta med dagisverksamhet där. Flytta över eleverna från Kanalskolan till Saltängsskolan vilket skulle ha blivit låg- och mellanstadieskola. På det sättet skulle eleverna få gå i homogena klasser. Nu är ju Snödroppen såld och dagisbarnen flyttade till Saltängsskolan efter en många-miljoner-dyrare-renovering-än-vad-som-budgeterades-renovering! Det enda sättet för skolan i Laxå att komma ifrån ”åldersblandade klasser” är att flytta lågstadieeleverna till Saltängsskolan och mellanstadieeleverna till Centralskolan. Kanalskolan kunde renoveras till att bli ett äldreboende så 2-våningsfastigheter slapp byggas om med hissar och dylikt vilket görs idag och inte gagnar kommunkassan något värst. Jag tycker att skola ska finnas där behov finns och på detta sätt skulle skolan i Finnerödja och Hasselfors finnas kvar också!

En annan sak som jag ofta funderat på är Kunskapens Hus?! Den står ju där och kostar oss en massa pengar. Vad jag har förstått så finns det massvis med tomma lokaler där som inte nyttjas! Sälj Kunskapens Hus och flytta de tjänstemän som sitter där till Kommunhuset.

Yes, Laxå har problem med att färre flyttar till kommunen än flyttar ut, men vi måste prioritera skolan! Vi måste börja sluta spara på skolan hela tiden. Utan skola dör Laxå kommun! Titta tillbaka något sekel. Där skola fanns byggdes det ett samhälle… Dessutom så tycker jag att kommunen borde lägga in en extra växel och bygga ut ”Industrigymnasiet” här i Laxå. Vi har kunnandet och företagen här! Vi har tomma lokaler också så jag förstår inte varför det ska vara så svårt?!

Ja, vem ska man tro på…


Marko Pekkanen

2 kommentarer:

  1. Intressanta saker du tar upp bl.a vad gäller Kanalskolan och ombyggnation till äldreboende.

    Diskussion och förslag för att titta på detta som ett alternativ till det boende som gjordes vid vårdcentralen har funnits, men det antogs inte (som vanligt).
    Kanalskolan skulle kunna blivit/bli ett bra äldreboende marknära, friluftsområde med egen "täppa" runt byggnaden mm. Samt att vi då sluppit betala milj i hyra till landstinget och därmed utnyttjat kommunens egna lokaler.

    SvaraRadera
  2. Angående Borg´s bluff (min åsikt): En taktisk retorik för att inte lova eller avslöja i förtid att kommunerna kommer få rejäla tillskott i sina kistor.....

    SvaraRadera