torsdag 24 juni 2010

Kvinnor vill inte jobba heltid!

Tänkte nu dagarna före sommarens mitt flika in med ett kort inlägg om dagens hårt arbetande kvinnor och den ”hemmafrutrend” som råder i landet tack vare Anna Anka och de andra guldsökande Hollywoodfruarna…

Efter att jag tragglat igenom Laxå Kommuns Årsredovisning 2009 har jag kommit fram till att kvinnorna antingen har hakat på ”hemmafrutrenden” eller bara inte får, vill eller kan arbeta heltid?!

Vid mätdatum den 1 november hade 60 procent av tillsvidareanställd personal hos kommunen en heltidsanställning. För kvinnorna var siffran 57,1 procent och för männen 86,7 procent. Det var en minskning med 0,6 procent för kvinnorna och en ökning med 1,6 procent för männen jämfört med året innan. Av totalt 460 tillsvidareanställda hos kommunen var 90 procent kvinnor och det är ju fullt förståeligt eftersom kommunen har kvinnodominerande yrken såsom t.ex. vård och omsorg. Men jag blev kort sagt förstummad efter att jag läst att nästan hälften av dessa kvinnor (415 st) inte jobbar heltid! Får dem inte jobba heltid? Vill dem inte jobba heltid? Kan dem inte jobba heltid? Det bästa sättet att få reda på svaret är ju att fråga dessa kvinnor. Innerst inne tror jag att dem flesta kvinnor är som vi män. Nja, vissa skillnader finns det ju förstås men dem vill nog arbeta heltid precis som vi.

Ett nytt vallöfte från Socialdemokraterna är att alla kommunanställda ska ha rätt till ett heltidsjobb så lite vettigt har ju sossarna att komma med! Men det är sossar i huvudstan det… ;-)

Jag tycker att det är en självklarhet att ALLA ska ha rätten att arbeta heltid och att möjligheten att arbeta deltid ska finnas! Jag är fullt införstådd med att alla inte kan jobba heltid men den möjligheten ska erbjudas kvinnor lika ofta som män. Om det görs idag i kommunen tänker jag inte sia om men det ska så ske efter höstens val.

Här finns det pengar att spara in på för kommunen! Gör lite omorganisationer och låt kvinnorna som vill jobba heltid göra så. Jag har faktiskt riktigt svårt att tro att nästan hälften av dem kommunanställda kvinnorna inte vill jobba heltid?! Om vi låter alla som vill jobba heltid göra det undrar jag hur mycket vi sparar in på timvikarier och all övertidsarbete… Jag undrar dessutom hur mycket mer nöjda medarbetare som kan bidra på arbetsplatserna inom kommunen på ett mer kreativt sätt som vi får om vi låter dem som vill jobba heltid göra så…

Män och kvinnor ska ha samma villkor på arbetsmarknaden. Det ska även vara lika lön för lika arbete. Arbetstider och övriga villkor ska vara jämställda och likvärdiga. Att kvinnor och män själva ska få välja hel- eller deltidsarbete ser jag som en självklarhet!

Trevlig Midsommar!


Marko Pekkanen

2 kommentarer:

  1. Vad säger du så om rätten att jobba heltid i hemmet med barn och familj?

    Ty - enligt SOU79:89, konsumerar offentlig vård av 2-3 barn på daghem vad ett heltidsarbete skapar.

    Att byta heltidsarbete med 2-3 barn i hemmet mot ett yrkesarbete skapar därför inga nya resurser i samhället och skall därmed inte ge någon ekonomisk fördel.

    Eller hur?

    SvaraRadera
  2. Alla ska ha rätten till ett heltidsarbete!

    I fallet du tar upp att jobba hemma så ligger den ekonomiska fördelen i att kommunen sparar in pengar på arbetsgivaravgifter,semester,sjukfrånvaro,etc för du jobbar ju i eget regi, eller hur?

    Det hela handlar om att ALLA ska ges möjlighet att jobba heltid.Ingen ska tvingas jobba deltid.
    /Marko

    SvaraRadera