tisdag 24 augusti 2010

Är du en ”20-procentare”?

Jag har ägnat mig en tid åt lite tråkiga saker som statistik. Statistik är ju trots allt bara statistik och man kanske inte får fram så mycket vettigt ur alla siffror men jag tror att jag för en gångs skull ser en sak som många andra inte ser?!
------------------
Kommun Laxå
Röstredovisning 2006 2002
Summa giltiga röster 3718 3928
Ogiltiga röster blanka 136 0
Ogiltiga röster övriga 0 108
Summa avgivna röster 3854 4036
Röstberättigade 4928 5100
Valdeltagande 78,21% 79,14%
-------------------
Vad ser jag för något då? Jo, jag märker att valen 2002 och 2006 fanns det cirka tjugo procent ”soffliggare” eller personer som inte hittade sin tillhörighet i något parti?! Det fanns alltså cirka tjugo procent som inte ville ta sitt ansvar och demokratiskt rösta fram vilket styre Laxå kommun skulle ha. Jag har full förståelse för er personer som inte röstade för att ni tyckte att det inte fanns ett parti som ni tyckte skulle styra kommunen. Men, nu ni ”20-procentare” så finns Laxåpartiet! Som någon Laxåbo klämde ur sig tidigt i våras så borde Laxåpartiet ha kommit till redan för tjugo år sen. Bättre sent än aldrig…

Dessa ”20-procentare” jag talar om är cirka 1000 personer! Valdeltagandet brukar ligga kring 80 procent i alla kommuner i Sverige men det finns enstaka kommuner som nosar uppåt 90 procent. Jag tror att Laxåborna har förstått allvaret med valet den 19 september och att 500 ”20-procentare” från tidigare val orkar ner till vallokalen och stoppar i rätt valsedel i valurnan. Jag har i varje fall hunnit diskutera med cirka 300 av dessa personer som vill se en förändring i kommunen. Personer som är vansinnigt trötta på det röda styret och vill se ett Laxå utvecklas – Inte avvecklas! Personer som har insett vad den röda röran har ställt till med. Personer som tillsammans med Laxåpartiet vill kämpa för ett bättre Laxå! Jag har dessutom diskuterat med X antal ”röda” som kommer att stoppa i en valsedel där det står ”LAXÅPARTIET”… ;-)

Laxå kan bli bättre om vi vill… Och visst vill vi?!


Marko Pekkanen

2 kommentarer:

  1. Det finns visst en liten "siffernisse" i dig oxå !!

    SvaraRadera
  2. Nog kan jag hålla koll på nollorna! ;-)De som vet säger att jag har talets gåva men själv tycker jag att jag är en riktig hejjare på siffror!
    /Marko

    SvaraRadera