söndag 29 augusti 2010

Idag ser det ju lite annorlunda ut!

Tänk globalt och handla lokalt! Handla miljövänligt! Vi uppmanas dagligen till detta…

det ljuva åttiotalet, innan trädkramarna började propagera för en renare miljö och innan www fanns för allmänheten, hade de flesta kommuner affärer av olika slag där vi kunde handla det mesta lokalt. I Laxå fanns det sportaffär, järnhandel, cykelaffär (Fallbergs), musikaffär och tre matbutiker. Behövde man nya skridskor eller jumpadojjor var det bara att cykla ner till sportaffären och köpa. Behövde man ett nytt framhjul till cykeln var det bara att besöka farbror Fallberg.

Idag ser det ju lite annorlunda ut! Marieberg… Så fort man behöver något som inte finns att få tag på i Laxå åker man till Marieberg! Köpcentrumen har tagit död på de lokala butikerna, tyvärr. För Laxås del är det ju också befolkningsminskningen som varit den största orsaken till att fler och fler butiker tvingats stänga igen. Jag tror också att en orsak kan vara att många idag tar det som en helt solklar grej att ska vi åka till Ikea och titta det där nya köksbordet, kan vi ju samtidigt slinka in på Marieberg och titta på en present till tant Hilda inne på Guldfynd. Sedan när vi ändå är på Marieberg så kan ju en titt inne på H&M’s rea inte skada… Tillbaka hem så är bilen lastad med varor från Willy’s, H&M, Guldfynd, Dressman och Ikea-köksbordet fastspänt uppe på taket! Det är detta som inte är bra för butikerna i Laxå. Vi måste börja tänka lite mer patriotiskt, kära Laxåbor! Ska vi ha kvar butikerna på orten så måste vi börja tänka om?! Handla så mycket som möjligt i Laxå! Tänk den dagen när vi bara har Spelbutiken och Systembolaget kvar här i Laxå… Hemska tanke! Får det fortsätta, som det gjort de senaste tjugo åren så är nog läget så?!

Man ska ju leva som man lär och att BARA handla i Laxå är ju nästan omöjligt men jag har sedan jag flyttade tillbaks till Laxå (ca 3,5 år sedan) först och främst handlat på orten. Finns inte den specifika varan jag vill ha brukar jag fråga om de kan beställa hem den. Det har faktiskt fungerat de flesta gånger. Visst handlar jag i lågprisbutikerna ute på Marieberg men det är inte så ofta. Det enda som jag med ärligt hjärta kan säga att jag handlar på annan ort varenda gång jag behöver det är Thailändska matvaror…

Det jag försöker säga är att vi måste börja gynna butikerna i Laxå lite mer. Jag vill ha kvar de butiker som finns i Laxå. Jag vill även få hit nya butiker. Nu har ju några nya butiker öppnat, Grodden och Leksaksstoppet t.ex. Vi, bara vi Laxåbor kan få fart på butikerna. Handlar vi lokalt och skippar den där Mariebergsturen, som många gör varenda vecka, så kanske fler ser att det faktiskt går att idka näring på orten och vågar satsa!

Tänk framåt och handla lokalt! Handla Laxåvänligt!


Marko Pekkanen

2 kommentarer:

  1. Jag handlar inom kommunen så mycket jag kan- jämför dock priser, men måste relatera till samma vara på annan ort då jag vistas i ett annat län regelbundet.

    Det enormt tråkiga med Er kommun är att där bara finns en (1) mataffär och det är ingen mindre än svindyra ICA! Handlar så lite jag kan där, men det jag handlar i form av kläder, el-artiklar samt bensin har skett inom kommunen och denna sommar blev det runt 22 000 SEK.

    Se till att få fram en konkurrent till skit-ICA så kanske jag bosätter mig här.

    SvaraRadera
  2. Visst är det tråkigt att det bara finns en matbutik i Laxå.Det är så lätt att priserna stiger när frånvaro av konkurrenter lyser stark.Det är inte bara priserna som påverkas när det inte finns konkurrens på orten utan även servicen.Nu tycker jag att ICA har väldigt trevlig personal och får oftast ett glatt bemötande men jag tycker att där det falerar är när det vissa dagar är nästan tomt i hyllorna?!Om jag jämför butiker från mitt hemland med butiker här i Sverige så har de flesta butiker i Finland redan plockat upp varorna för försäljning innan man öppnar... ;-)
    /Marko

    SvaraRadera