onsdag 18 augusti 2010

Vad är detta för valrörelse?!

Jag har en tid funderat över den här valrörelsen och försökt se skillnader från tidigare valrörelser. Senaste gången jag röstade var 1994 och det är enorma skillnader på valet då om jag jämför med denna valrörelse! Det är mest trams och fjanterier som de etablerade partierna fläskar på med! Sossarna pratar om butlers i huvudstan, Folkpartiet vill ha en skola för eliten och burkaförbud, etc etc… Det jamsas om RUT, ROT och kvoteringar till vänster och höger… Partierna smutskastar varandra så att sakfrågorna inte kommer på tal överhuvudtaget. Jag tycker det viktigaste som partierna istället borde ägna sig åt är att föra fram sitt budskap till folket vad de vill göra i de STORA frågorna.

Den allra största frågan och som jag tror kommer att bli avgörande i riksdagsvalet är jobben! Det finns bara ett parti än så länge som har kommit med förslag på hur vi skapar fler jobb i riket, Moderaterna. Visst har de andra sex riksdagspartierna också sagt att de vill skapa fler jobbtillfällen men de har inte lyckats tala om hur det ska ske?! Jag förstår att Fredrik Reinfeldt är så självsäker varenda gång han talar till folket ty han har antagligen genom tiderna smartaste finansminister som sin högra hand. Men… Men jag förstår inte varför sossarna inte har insett att detta val kommer att bli en rysare?! Varför tar inte Socialdemokraterna tag i kampen om regeringsposten och kommer med förslag på dem efterfrågade STORA frågorna; Jobben, Välfärden, Skolan… Tyvärr ligger det nog till så att svaren till hur fler jobb skapas, hur välfärden blir bättre och hur vi får bättre och duktigare elever uteblir?! Varför skulle Mona och de andra knallröda sossarna annars stå och jamsa om butlers och kasta skit på borgarna?

Denna valrörelse kommer tack vare partiernas skitkastande på varandra att skapa en liten chans för SD att norpa en och annan stol i riksdagen. Tyvärr skulle jag vilja säga, för dessa demokrater har inte rent mjöl i sina påsar!

Jag försöker komma på något från valrörelserna förr där trams och fjanterier förekommit och det enda jag kan komma på för tillfället är nog Bert och Ian som står och staplar drickesbackar… Visst, kunde Olof Palme och de andra gamla partiledarna någon enstaka gång få ur lite skit ur mungipan men den luktade inte så illa förr!

Att riksdagsvalet kommer att bli en rysare har vi ju alla sett efter alla opinionsmätningar men hur valet till kommunfullmäktige i Laxå kommun blir är kanske inte så lätt att sia om. Det enda som min stora näsa vädrar är att Laxåborna vill ha en markant förändring i styret! Jag ska väl passa på och säga att det nog är i grevens tid som Laxåborna har insett att den politiken som Socialdemokraterna och Vänstern har utnyttjat och totalt havererat kommunen i åratal inte fungerar. Laxåborna har förstått att kommunen inte kan styras av personer som inte lever i verkligheten! Laxåborna är trötta på nedrustningen av kommunen! Laxåborna vill se kommunen växa och blomstra!

Den 19 september kära Laxåbor har ni chansen att ändra väg. Vill ni ha en förändring till det bättre så krävs det att ni vågar se vad som finns runt hörnet?! Ni har ju sett hur det gått hittills, eller hur? Jag törs se vad som väntar runt hörnet. Jag har till och med varit där många gånger…

Som jag tog upp ovan så är jobben avgörande i riksdagsvalet och vad jag tror blir avgörande i kommunfullmäktigevalet i Laxå har med samarbete att göra. Ingen vill bli trampad på tårna, allra minst vi Laxåbor! Ingen tycker om mygel och slöseri med våra skattepengar, allra minst vi Laxåbor! Vi Laxåbor vill ha ett styre av kommunen som kan samarbeta och gemensamt driva kommunen framåt för Laxåbornas bästa!


Marko Pekkanen

2 kommentarer:

  1. Ni kan väll dubbla pelletsproduktionen och på så sätt skapa några lokala jobb

    hihihihi

    SvaraRadera
  2. Du frågar varför inte S tar tag i kampen om regeringsposten, tror att svaret ligger häri :

    - Man tilltror henne en större politisk kapacitet än hon har. Det är inte så märkvärdigt, det som kommer över hennes läppar. Hennes styrka är inte tänkandet, utan hennes styrka är att förmedla ett budskap.
    Uttalandet kommer från Göran Persson i en intervju med Erik Fichtelius i oktober 1997. Från den första delen av Sveriges Televisions dokumentärserie Ordförande Persson den 19 mars 2007

    SvaraRadera