onsdag 25 augusti 2010

Låt inte chefen köra över dig!

Vi har alla lite olika åsikter om det mesta, eller hur? En del tycker si och en del andra tycker … Hur en kommun ska styras så att alla invånare känner sig nöjda och glada är förmodligen en omöjlighet att svara på?! Men… Jag tänkte ändå försöka ge er läsare ett svar, mitt svar eller åtminstone något att fundera på…

Jag ser en kommun som ett företag. Ett företag med lyhörda chefer, som sätter högt värde på sina anställda och deras åsikter och idéer, blir framgångsrika företag. Även de lyhörda cheferna får en strålande karriär innan det är dags för den höga pensionen. Vad vill jag ha sagt med detta då? Jo, att det enligt mig fungerar eller borde fungera så i en kommun också!

En bra chef döljer ingenting för människor tål att höra sanningar. En bra chef informerar mycket och fullständigt. En bra chef har en god verklighetsuppfattning. En bra chef är lyhörd och empatisk. En bra chef inser att människor inte gnäller utan att det finns anledning, till och med i Laxå! En bra chef är inte rädd för förändringar. En bra chef vågar fatta beslut trots att inte alla är överens. Att inte fatta beslut kan skada lika mycket som att "köra över" människor i onödan. Vad vill jag ha sagt med detta då? Jo, jag tycker att det finns ”chefer” inom politiken som knappast får godkänt i något av påståendena jag tog upp ovan! Påståendena är nämligen sånt man får lära sig på en chefsutbildning innan man får agera som ”chef” ute i arbetslivet. Detta verkar ju inte gälla dagens politiker… Allra minst i Laxå!

Jag ser alltså en kommun som ett företag. En kommun ska ledas eller styras precis likadant som om det vore ett företag!


Marko Pekkanen

4 kommentarer:

  1. Vid nåt tillfälle fick jag frågan - Är du företagare ?
    - Ja,delvis svarade jag.

    Kommentaren från frågeställaren blev
    - Det förklarar saken. Det här är en kommun och här är du politiker, inte företagare !

    Idag VET jag att för Laxå Kommuns överlevnad KRÄVS företagstänk !

    SvaraRadera
  2. Det är väl allmänt känt att en kommun drivs som ett företag?
    Har inte kommunen en massa aktiebolag registrerade??

    Uppenbart är att det krävs driftiga personer som VILL få detta "företag" att fungera.
    Uppenbart är även att politiker bara pratar och lovar. Solklart uppenbart är att S+V inte kan få styra denna kommun mer.

    SvaraRadera
  3. David:Svar "Ja!" på din första fråga.Men de styrande i kommunen gör det INTE!

    Du har rätt David att det krävs driftiga personer som VILL få "företaget Laxå" att fungera.Det behövs även personer som har lite mer hum om verkligheten och personer som har stora öron för Laxåborna?!
    /Marko

    SvaraRadera
  4. Var det inte just det jag skrev? Eller var jag för ironisk??

    Nå, min kommentar var instämmande på ditt inlägg. Jag tror på dig.

    SvaraRadera