lördag 27 mars 2010

Lite ”perkele” och ”jävlar anamma” behövs i politiken!

Lars Ströman skrev i NA’s Ledarkrönika igår om skillnader i det politiska klimatet mellan Sverige och Finland och efter att jag läst oppositionspartiernas blogg ”Ett bättre Laxå” ville jag lägga mig i debatten lite grann eftersom jag ju har finskt blod i mina ådror… ;-)

Jag håller med både Lars Ströman (NA) och Ivonny Larsson (C i Laxå) och tänkte fördjupa mig ytterligare i ämnet.

I Finland existerar inte blockpolitik. Där kan borgare och socialdemokrater samarbeta i en regering därför att politikerna söker efter praktiska lösningar. Finnar har ett starkt pragmatiskt tankesätt som inte finns i Sverige. Medan politikerna i Finland är mer beslutskraftiga och vana vid hierarkiska organisationer så ”velar” de svenska politikerna fram och tillbaka som konflikträdda tuppar och höns! När en finsk politiker talar så är det ”raka rör” som gäller och inte som bland svenska politiker att en rörmokare behövs direkt för att koppla rören?! Olof Palme var en politiker som körde med liknande retorik som de finska politikerna gör idag. Jag tycker mig se lite av det finska ”perkele” hos Fredrik Reinfeldt ibland när han försvarar sin politik och vill sitta kvar som statsminister. Annars är det futtigt med ”jävlar anamma” och annat som kan sätta fart på en debatt här i Sverige…

Om jag tittar på politikerna i vår kära kommun, Laxå, så är det ”ökentorrt” med uppstickare i politiken! Här är det nästan tabu att tycka annorlunda än majoriteten?! Det hålls fast vid gamla värderingar och allas åsikter ska vara precis likadana som majoritetens har varit i alla år…
Förändringar är inte farliga! Vad Laxå behöver är en STOR förändring inom politiken för kommer inte den ”förändringen” till valet i höst… Så lär den ALDRIG komma!

Det Ivonny Larsson skriver i sitt inlägg (om jag förstått henne rätt?) om att bryta blocken och styra Laxå med ”finsk politik” ställer jag mig bakom till hundra procent! Politikerna i Laxå kommun måste kasta bort all prestige och börja samarbeta sinsemellan för att klara av den kris Laxå har fastnat i. De styrande i Laxå har ju år efter år bevisat att dem INTE klarar detta själv…

Marko Pekkanen
(LP)

1 kommentar:

  1. Du har förstått mig alldeles rätt Marko.

    Vill bara tydliggöra en sak gällande samarbete.
    Oppositionen har vid flera tillfällen efterlyst ett bredare och större samarbete med majoriteten bla vid ett Fullmäktigemöte togs frågan om samarbete upp av oss ....
    men frågan har aldrig besvarats eller ens kommenterats av majoriteten.
    // Ivonny Larsson Centern

    SvaraRadera