onsdag 3 mars 2010

”Vi har lyxen att inte vara begränsade med lång erfarenhet eller kunskap om vad som anses möjligt eller omöjligt…”

Då har det alltså hänt! Vi var en ”liten” grupp igår kväll som kom fram till att Laxå behöver ett parti som inte är rött, blått eller grönt. Vi kom också fram till att det nystartade partiet, Laxåpartiet, inte kommer att följa paragrafer ur Bibeln som Krisdemokraterna sysselsätter sig med! Vad vill vi i Laxåpartiet då? Vi vill jobba tvärtemot den röda ”avvecklingspolitiken” och vi vill inte heller privatisera och sälja allt som borgarna verkar vilja! Vi ska vara ”bron” mellan dom två rivaliserande blocken… Precis som rubriken i detta inlägg säger så tror vi inom Laxåpartiet att det går att städa undan den här ”Janteandan” som verkar ha bosatt sig i Laxå kommun! Allting går…bara man vill tillräckligt mycket! Det finns så mycket positivt i vår ”naturliga” kommun som inte kommer till godo för all energi har ödslats på det negativa i årtionden. Jag har varit utsocknes i cirka tjugo år och det första jag tänkte på när jag kom tillbaka till Laxå var… Vad har hänt här då? Inte mycket. Att Laxås största bostadsområde, Saltängen, har försvunnit vips väck såg jag väl direkt och att Laxås egna ”Korea” halverats var några tecken på att någonting hänt under dessa tjugo år! Detta kallar jag ”avvecklingspolitik”… Och jag som hade tänkt mig att bosätta mig här i åtminstone tjugo år innan jag ”firar” min feta pension i varmare breddgrader! Nu försvinner skolan ”step by step” också, så jag bara undrar om det var rätt kommun jag flyttade till? Därför finns nu Laxåpartiet… Vi vill stoppa avvecklingen av skolorna i Laxå! Vi vill stoppa avknoppningen av invånare och vi vill att Laxå ska förändras! Men hallå! Samhället har förändrats men det har inte politiken eller sättet att styra Laxå gjort. Politikerna sitter ju så bekvämt på sina arslen i kommunhuset och bara väntar på nästa avlöning! Laxåborna sitter hemma och gnäller på nya sparförslag eller skattehöjningar som Socialdemokraterna genomfört! Därför finns nu Laxåpartiet! Nu har ni chansen ALLA Laxåbor att komma med era åsikter och synpunkter. Tillsammans kan vi få Laxå att rulla och leva igen!

Jag vet att Laxå kan och det går visst om man vill!

Marko Pekkanen
(LP)

1 kommentar:

  1. Bra med folk som tar initiativ som ni, enda räddningen för Laxås fortsatta ras är nog tyvärr att något större företag skulle nyinvestera o placera sig i Laxå, som i sin tur skulle skapa arbetstillfällen o få folk att bosätta sig där. Så länge man höjer hyrorna för att få befintliga laxåbor att betala kalaset och krisen(det är dyrare att bo i hyresrätt i Laxå än t ex Örebro), kommer inte en kotte att vilja flytta dit, särskilt inte om man jobbar på annan ort. Samhället har ju krympit för varje år sedan 1970 och det finns inget som inte kan få ungdomar att lämna orten o söka sig till städerna där jobben och utbildningsmöjligheterna finns tyvärr, vilket ju i slutändan till att orten kommer att totaldö, sorgligt nog. Hoppas innerligt man har fel, men tyvärr är det Laxås enda chans

    SvaraRadera