torsdag 11 mars 2010

Något bra… och mindre bra.

Jag har haft fullt upp med praktiska saker att ordna till så att jag inte haft tid att skriva här i bloggen… Jag håller fortfarande på med en del viktiga detaljer som måste vara klart det snaraste men tänkte ändå skriva något nytt och bra som hänt i Laxå!

Laxå kommun har fått en ny ekonomichef! Det blir Anders Madsen som tillträder den 1 maj. Jag och många med mig önskar honom lycka till! Jag hoppas att han ser möjligheter som tidigare chefer missat.

Det har även hänt nyheter i kommunhuset som är mindre bra?! Det har anställts en kommunsekreterare vilket jag ser som ett slöseri med våra pengar. I företag jag varit anställd tidigare, då oftast privata företag, så har företaget dragit ner på administrativa tjänster när det gått dåligt. Man har effektiviserat och rationaliserat på olika sätt och fokuserat på ”hands-on” personal. Man har omfördelat arbetsuppgifter och på så sätt lyckats driva företaget vidare! I Laxå kommun gör man tvärtom?! Varför dra ner på ”hands-on” personal och anställa fler pappersvändare? Jag tror att en kommun kan arbeta efter liknande effektiviseringsmetoder som privata företag…

Marko Pekkanen
(LP)

3 kommentarer:

  1. Det är inte antalet anställda som avgör hur resultatet blir.
    Det är vilken kunskap och kompetens de anställda har som är avgörande.
    Laxå kommun är i behov av "spetskompetens" i form av tex kommunjurist mm

    // Ivonny

    SvaraRadera
  2. Du skriver att det inte behövs fler "pappersvändare". Vad grundar ni det uttalandet på? Är det Er uppfattning att de som är anställda på komunkontoret är pappersvändare?

    SvaraRadera
  3. Krister:Jag försökte i mitt inlägg förklara att privata företag inte satsar på administrativa tjänster när företaget går "dåligt". Att de anställda på kommunkontoret är "pappersvändare" har jag väl inte påstått!Jag tycker bara att det är lite fel signaler Laxå kommun ger genom att dra ner på personal som behövs i andra verksamheter (skolan) och sedan anställa en sekreterare till kommunchefen...

    Marko Pekkanen
    (LP)

    SvaraRadera